Uuden vuoden alkaessa on mukava pysähtyä hetkeksi ja tarkastella edellisen vuoden tapahtumia. Tunstallin vuosi sisälsi asiakaskohtaamisia, palveluiden kehittämistä, palveluportfolion laajentamista sekä yritysoston. Uutisia lukiessa voi todeta, että yhteen vuoteen mahtuu todella paljon. Tässä uutisessa käymme vuoden tapahtumia läpi viiden luetuimman uutien siivin.
tammikuuta 1, 2023
Vuoden luetuin uutinen oli ilmoitus Tunstall Suomen uudesta aluevaltauksesta, nimittäin turvapalvelutoiminnan aloittamisesta. Tunstall on vuosien ajan ollut johtava turvapuhelimien tuottaja. Yli 70 000 ikäihmistä Suomessa käyttää Tunstallin valmistamia turvapuhelimia arjen turvaamiseen. Tämä on yli 80 % Suomessa käytössä olevista turvapuhelimista. Turvapalvelutoiminnan myötä siirryttiin tavarantoimittajasta selkeästi palveluntuottajaksi, kun Tunstall alkoi vastaanottamaan turvapuheluita kotona asuvilta ikäihmisiltä.
Ilmoitus yritysostosta oli vuoden toiseksi suosituin uutinen vuonna 2022. Toukokuussa Tunstall ilmoitti vahvistavansa turvapalvelutoimintaansa ostamalla Oy Verifi Ab:n. Yritysosto oli osa laajempaa kasvustrategiaa, jossa Tunstallin tavoite on digitalisoida sosiaali- ja terveyspalveluita niin, että nykyisten reaktiivisten palveluiden lisäksi kotona asuvaa ikäihmistä voitaisi auttaa ennakoivan ja ennustavan teknologian avulla. Uutinen herätti kiinnostusta erityisesti Pohjanmaalla, jossa Verifi Oy toimi.
Tunstallin uuden turvapalvelukeskuksen toiminta lähti onnistuneesti liikkeelle ja keskuksen vuosikatsaus olikin vuoden kolmanneksi luetuin juttu. Vuoden aikana turvapalvelukeskus vastasi yli 220 000 turvapuheluun, ja näistä 85 % käsiteltiin ilman ulkopuolisen organisaation, kuten kotihoidon, osallistamista.
Tammikuussa kerroimme, miten teknologia mukautuu moneen eri ympäristöön ja eri käyttäjäkunnille. Uutisessa kerrottiin miten nykyaikaisessa palvelutalojärjestelmässä onkin huomioitu hoitohenkilökunnan moninaiset työtehtävät ja niiden jakautuminen eri kerroksiin, yksikköihin ja rakennuksiin. Järjestelmä on myös suunniteltu luomaan turvallisuutta asukkaille ja tukemaan vapaata kulkua yksikön tiloissa.
Vuoden viideksi luetuin uutinen kertoi palveluasumisyksikön henkilöstön käsittelemistä hälytyksistä. Uutisessa kerrottiin, että hoitohenkilöstö vastaanottaa ei-kiireellisiä hälytyksiä, jotka voivat keskeyttää käynnissä olevat hoitotoimenpiteet. Ei-kiireelliset hälytykset on kuitenkin mahdollista ohjata turvapalvelukeskuksen päivystäville hoitajille, jotka välittävät vain kiireelliset hälytykset hoitohenkilökunnalle.