”Emme käytä sanoja kuten potilas tai käyttäjä. Asukkaamme ovat ihmisiä, ainutlaatuisilla elämäntarinoilla, luonteenpiirteillä ja hoivatarpeilla. Tehtävämme on rakentaa ympäristö, joka ottaa tämän huomioon.”
Ewa Wörlén, yksikönpäällikkö
huhtikuuta 29, 2020
On aamu Harakärrsgårdenin muistisairaiden hoitokodissa Ruotsin Åkarpissa. Ruokasalissa bingopeli on täydessä vauhdissa ja iloiset huudahdukset täyttävät huoneen, kun yksi osallistujista voittaa suuren suklaarasian. Toimistossa hoitokoira Siv on päiväunilla ja käytävän kaiuttimista soi 60-luvun musiikki.
Kuten aina, kaikki ovet ovat auki ja asukkaat liikkuvat vapaasti aktiviteettien ja omien huoneiden välillä. Näin asia ei kuitenkaan aina ole ollut. Määrätietoisen työskentelyn ja teknisten innovaatioiden avulla uusia työskentelytapoja on voitu ottaa käyttöön sekä asukkaiden, henkilöstön että omaisten iloksi.
Harakärrsgården sijaitsee Ruotsissa Åkarpin pienessä kaupungissa, Lundin ja Malmön välillä. 70-luvun matalat tiilirakennukset sisältävät muun muassa vanhainkodin ja päiväkodin sekä muistisairaiden hoitokodin, jossa on 4 osastoa ja tilaa yhteensä 34 vuokralaiselle. Täällä asukkaita kutsutaan vuokralaisiksi, koska sanat ovat merkityksellisiä, sanoo yksikönpäällikkö Ewa Wörlén.
Ewan tullessa Harakärrsgårdeniin yksikönpäälliköksi käytössä oli vanha järjestelmä, lukittuja ovia, koodeja ja jokainen yksikkö oli erillään toisesta. Henkilöstö ja asukkaat eivät tunteneet toisiaan osastojen rajojen yli, ja hoitoon sekä valvontaan käytettiin paljon aikaa.
”Vuokralaisemme ovat muistisairauksiensa suhteen hyvin erilaisia. Perinteiset järjestelmät mukautetaan automaattisesti niihin, joilla on suurin hoitotarve. Tämä tarkoittaa, että monet muut tuntevat olevansa loukussa ja yrittävät päästä täältä pois. Halusimme luoda tunteen, että täältä pääsee pois ja sitten on hyvä palata takaisin, omaan kotiin. Siksi oli tärkeää, että pystyimme avaamaan ovet.”
Ratkaisun avulla pystyimme muuttamaan työtapaamme ja työskennellä avoimien osastojen kanssa – ja lähtökohtana oli Tunstallin uusi, nykyaikainen hälytysjärjestelmä. Kaikissa huoneissa on yksilöllistetyt hälytykset ja paikannuslähettimien avulla asukkaat voivat liikkua vapaasti osastojen välillä vaarantamatta turvallisuuttaan. Nykyään jopa ulko-ovet pidetään auki.
”Asukkaan poistuessa sisäänkäynnin ovien kautta, henkilökunta saa hälytyksen matkapuhelimeen ja voi nopeasti ottaa takin ja liittyä asukkaan seuraan. Poistumisesta ei tehdä suurta numeroa, kysymme vain, haluavatko he käydä kävelyllä tai mieluummin mennä takaisin sisälle."
Henkilöstön työtä yksinkertaistetaan myös uudella järjestelmällä. Nyt avaimia ei tarvita ja lääkekaappien lukituksen avaaminen tapahtuu digitaalisesti, matkapuhelimen avulla. Tarjolla on myös mahdollisuus seurata asukasta omassa asunnossa kamerateknologian avulla. Tämä tarkoittaa, että yövuorolaisen ei tarvitse häiritä asukkaita yökierron aikana, sen sijaan he näkevät tilanteen helposti toimistotietokoneen näytöltä.
”On olemassa käsitys, että tekniikka on persoonatonta ja sen tarkoitus olisi korvata ihmisen lämpö. Me näemme asian täysin päinvastoin! Teknologian ansiosta voimme viettää enemmän aikaa merkityksellisen hoitotyön parissa. Viljelyshuoneessa, tanssikahvilassa, käytävällä keilaten ja kesäisin pihalla kanojen kanssa. Tämä ei myöskään tule kalliimmaksi.”, Ewa sanoo.
Lähtiessämme Harakärrsgårdenilta on lounasaika. Ravintolassa henkilökunta on poistanut bingopelin ja muuttanut huoneen hienoksi ravintolaksi, jossa on valkoiset pöytäliinat ja taitetut lautasliinat. Pian he vaihtavat kokkivaatteisiin ja esittelevät ruokalistan asukkaille, jotka ovat käväisseet kotona ja ehkä jopa vaihtaneet juhlallisempaan asuun.
”Emme käytä sanoja kuten potilas tai käyttäjä. Asukkaamme ovat ihmisiä, ainutlaatuisilla elämäntarinoilla, luonteenpiirteillä ja hoivatarpeilla. Tehtävämme on rakentaa ympäristö, joka ottaa tämän huomioon.”
Ewa Wörlén, yksikönpäällikkö
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella on vanhus- ja vammaisasiakkailla muiden tukipalveluiden ohella mahdollista saada turvapuhelin- ja turva-auttajapalvelua, joka auttaa tukemaan asiakkaan selviytymistä kotona ja arjessa. Palvelun hyvinvointialueelle tuottaa Tunstall Oy.
Älykkäät sensorit huomaavat jos asukas on kaatunut omassa huoneessa ja hälyttää heti hoitohenkilökunnan paikalle. Nyt hoitohenkilökunnalle jää enemmän aikaa viriketoiminnalle, kun teknologia auttaa asiakkaiden turvallisuuden varmistamisessa.