Keväällä 2020 kysyimme sairaalahenkilöstön näkemystä hoitajakutsujärjestelmän tärkeimmistä ominaisuuksista, nämä viisi aihealuetta nousivat esiin vastauksista.
maaliskuuta 28, 2021
Sairaaloissa ja terveyskeskuksissa hoitajakutsujärjestelmät tuovat turvallisuutta potilaiden ja hoitohenkilökunnan
arkeen. Järjestelmän avulla varmistetaan osastojen, henkilöstön ja potilaiden välisen viestinnän sujuvuus. Toimiva
hoitajakutsujärjestelmä luo varmuutta sairaalan arkeen, mutta mitkä toiminnot ja ominaisuudet hoitohenkilökunta
näkee tärkeimpinä? Keväällä 2020 kysyimme sairaalahenkilöstön näkemystä hoitajakutsun tärkeimmistä ominaisuuksista, nämä viisi aihealuetta korostuivat vastauksissa.
Käyttäjän tulisi kokea viestintä yksinkertaisena ja helppona osana arkea. Avun tai tiedon saaminen tulisi olla mahdollisemman luontevaa ja selkeää sekä käyttäjälle että hoitohenkilökunnalle. Hoitajakutsujärjestelmän helppokäyttöisyys korostui yhtenä tärkeimpänä ominaisuutena.
Keskeinen osa viestintää on viestin välittyminen oikeaan paikkaan, oikeaan aikaan. Käyttäjän on luotettava järjestelmään ja siihen, että se toimittaa viestin perille. Varmatoiminen hoitajakutsu luo huolettoman arjen käyttäjille.
Tarpeiden kartoittaminen helpottuu, kun käytössä on puheyhteys. Kaksisuuntaisen puheyhteyden avulla tiedonjakoon saadaan selkeyttä, tarkkuutta ja avuntarve voidaan kartoittaa etänä säästäen samalla askeleita.
Hoitajakutsun käyttö tulisi olla mahdollisimman helppoa kaikille käyttäjille. Järjestelmän tulisi mukautua käyttäjän tilanteen, tarpeen ja mahdollisten rajoitteiden mukaan.
Käyttäjän tarpeiden mukaan räätälöitävä hoitajakutsu luo joustavuutta kaikille asiakaskunnille. Monipuoliset toiminnot, kuten WC-, vesi- ja kipuhälytys tai puheyhteys, tukevat sairaalatoimintojen optimointia ja tehokasta työskentelyä.