Teknologia ei korvaa ihmistä, mutta antaa enemmän aikaa asiakkaalle

toukokuuta 12, 2025

Heinäkuusta alkaen teknologia voidaan laskea osaksi iäkkäiden henkilöiden ympärivuorokautisen palveluasumisen henkilöstömitoitusta. Asia on herättänyt paljon keskustelua ja huoltakin. Mitä hyötyä teknologiasta on? Ja mihin teknologiaa ei mielestäni tule hoivapalveluissa käyttää.

 

Ihmistä ei voi korvata

Mikään teknologia ei korvaa toisen ihmisen läsnäoloa eikä lievitä etenkin ikäihmisillä esiintyvää yksinäisyyttä. Teknologia ei tietenkään voi korvata hoitohenkilökuntaa kohtaamisissa ja keskusteluissa sekä tiedonvälityksessä. Hoitajien työvuorolistalla ei myöskään voi olla teknologiaa vuorossa.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos julkaisi maaliskuun alussa arviointitutkimuksensa loppuraportin aiheesta ”Teknologioiden käytön huomioiminen ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoituksessa.” Raportissa todetaan, että teknologiat on integroitava työhön, ja niiden vaikutuksia on tutkittava lisää. Tutkimuksen mukaan ”teknologian käyttö myös vapauttaa aikaa, mutta ei automaattisesti”. Tutkimuksen tulokset resonoivat vahvasti myös omia päätelmiäni asiakkaidemme kautta. Oikein toteutettuna teknologia voi parantaa sekä elämisen laatua että taloudellista tehokkuutta. 

 

Miten terveysteknologia sitten helpottaa hoitohenkilökunnan työkuormaa?

Valikoimassamme on tarjolla sensoreita ja lisälaitteita, jotka lisäävät turvallisuutta ja säästävät hoitohenkilökunnan aikaa. Lisälaitteet voivat hälyttää apua esimerkiksi kaatumisen yhteydessä tai huoneesta tai asunnosta poistumisen yhteydessä. Paikantavaa GPS-turvakelloa suosittelemme muistisairaille asiakkaillemme. Hyödyntämällä erilaisten sensoreiden keräämää tietoa voidaan myös havaita terveyden heikentyminen ja tarjota arkea tukevia palveluita hoitopolun aikaisemmassa vaiheessa.

Avaimeton ovenavaus ja lääkekaappi -palvelumme on ratkaisu aikaa vievään kotihoidon avaintenkäsittelyyn. Hoitajien ei tarvitse hakea ja pitää mukanaan asiakkaiden kotien avaimia, kun lukot aukeavat mobiilisovelluksella. Asiakkaalle ja hoitajalle jää palvelun avulla huomattavasti enemmän yhteistä aikaa. Käyntien lokitiedot ovat lisäksi iso turvallisuustekijä kotihoidon asiakkaalle.

 

Mika Rajasalo, toimitusjohtaja
Tunstall Oy

Olemme osa 17 maassa toimivaa Tunstall Healthcare Groupia. Yli 65 vuoden kokemuksella Tunstallin teknologiaa on integroitu asuntoihin, terveyssektorille sekä sosiaalipalveluihin maailmanlaajuisesti. Suomessa olemme vuosien aikana toimittaneet asiakkaillemme mm. yli kymmenentuhatta hoitajakutsu- ja henkilöturvahälytintä. Avaimetonta ovenavausta käytetään yli 15 hyvinvointialueella, ja turvapuhelinpäivystäjämme vastaavat vuosittain yli miljoonaan turvapuheluun.

Lähteet:

Teknologia tehostaa työtä iäkkäiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa - THL

Tilaa uutiskirje

Tilaa tuoreimmat Tunstall-uutiset suoraan sähköpostiisi!

Lisätietoja

Ota yhteyttä

Huolto ja tuki, Turvapalvelukeskus, Tilaukset, Laskutus, Myynti ja markkinointi, Toimipisteet ja vaihde

Lisätietoja

Asiakaskertomukset

Lue asiakkaidemme kertomuksia teknologian tuomasta turvasta hoitotyön arjessa. Ratkaisujemme avulla hoitohenkilökunnalla on enemmän aikaa keskittyä arvokkaaseen hoitotyöhön ja asiakkaidensa hyvinvointiin.

Lisätietoja