Tiedote (julkaisuvapaa)



Terveysteknologian markkinajohtaja tarjoaa nyt ikäihmisten turvapuhelinpalveluita myös yksityisasiakkaille Suomessa

joulukuuta 18, 2023

Kansainväliseen Tunstall Healthcare Groupiin kuuluva Tunstall Oy toimittaa teknologiaratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan tehostamiseksi ja turvaamiseksi. Syksyllä 2021 Tunstall laajensi palveluvalikoimaansa Suomessa lanseeraamalla turvapalvelutoiminnan, jonka tavoitteena on turvata ikäihmisten arki omassa kodissa, sekä säästää sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja. Nyt turvapuhelinpalvelut ovat saatavilla myös yksityisasiakkaille koko Suomen alueella.

Koti on oma turvasatama. Koti on kuitenkin myös paikka, jossa tapahtuu eniten tapaturmia. Yleisimpiä näistä ovat kompastumiset, kaatumiset ja liukastumiset. Näiden lisäksi saadaan palovammoja ja terävistä esineistä tulee haavereita.

Tapaturmien ennaltaehkäisyssä on parasta pysähtyä ja miettiä, mitä omassa kodissa voisi tapahtua. Ovatko kulkureitit esteettömiä, onko liukkaita mattoja tai ovatko päivittäin käytettävät arkiesineet helposti saatavilla, ilman turhaa kurotusta tai huteralle tuolille nousua. Vaikka kuinka yrittäisi, vahinkoja sattuu kaikille. Vahinkojen sattuessa on hyvä tietää, että apua on saatavilla.

Ammattitaitoinen hoitohenkilökunta auttaa kotona asuvaa 24/7

Turvapuhelin on kotiin asennettava turvalaite, joka koostuu turvapuhelimesta ja turvarannekkeesta sekä mahdollisista lisälaitteista. Turvarannekkeen avulla on mahdollisuus tehdä hälytys turvapalvelukeskukseen. Turvarannekkeen painikkeen painaminen mistä tahansa kotoa aktivoi hälytyksen. Ranneketta kannattaa käyttää koko ajan, jotta aina on mahdollisuus kutsua apua. Roiske- ja pölytiivistä turvaranneketta voi turvallisesti käyttää myös suihkussa sekä tiskatessa.

”Kaikki turvapalvelukeskuksen päivystäjät ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, jotka osaavat kartoittaa soittajan avuntarpeen ja kutsua tarvittaessa paikalle lisäapua. Turvapalvelukeskuksemme vastaanottaa hälytyksiä sekä kotona asuvilta ihmisiltä että palvelutalojen asiakkailta. Hoitajamme päivystävät 24 tuntia vuorokaudessa 365 päivää vuodessa”, kertoo Tunstallin turvapalvelukeskuksen johtaja Kaisa Väätämöinen. ”Palvelumme on saatavilla koko Suomen alueella suomeksi ja ruotsiksi. Olemme erityisen iloisia siitä, että pystymme tarjoamaan nyt myös yksityisasiakkaille turvapuhelinpalveluita. Olemme luoneet kaksi erilaista palvelupakettia – Tunstall Turva sekä Tunstall Turva+. Palvelun tilaaminen on helppoa: tilauksen viimeistelyn jälkeen käyttövalmis laite toimitetaan asiakkaan kotiin,” jatkaa Väätämöinen.



Suosituin lisäpalvelu on ikäihmisten yksinäisyyttäkin lievittävä päivittäinen voinnintarkistussoitto.


Teknologia osana turvallista arkea

Yli 65 vuoden kokemuksella Tunstallin teknologiaa on integroitu asuntoihin, terveyssektorille sekä sosiaalipalveluihin maailmanlaajuisesti.

Yli 70 000 ikäihmistä Suomessa käyttää Tunstallin valmistamia turvapuhelimia arjen turvaamiseen. Tämä on yli 80 % Suomessa käytössä olevista turvapuhelimista. Tunstallin vahvuus on myös luoda etäpalvelumalleja, joissa kotona asuvan ikäihmisen toimintakyky voidaan ylläpitää niin, että turvapainiketta ei tarvita yhtä paljon ja kotona asumista voidaan jatkaa entistä pidempään. Hyödyntämällä erilaisten sensoreiden keräämää tietoa voidaan havaita terveyden heikentyminen ja tarjota arkea tukevia palveluita hoitopolun aikaisemmassa vaiheessa. 

Kodin turvallisuutta voidaan lisätä erilaisilla lisälaitteilla ja turvapuhelimeen liitettävillä sensoreilla. Lisälaitteiden ja sensoreiden avulla on helppo räätälöidä jokaiselle sopiva turvakokonaisuus ja siten tehdä kodista turvallisempi asua. Turvapuhelimeen kytketyt sensorit välittävät hälytyksen automaattisesti Tunstallin turvapalvelukeskukseen, joka käsittelee hälytyksen ja välittää sen eteenpäin tarvittaessa. Suosituimpia ja vakavia turmia ennaltaehkäiseviä lisälaitteita ovat Tunstallin palohälytin ja ovihälytin. Suosituin lisäpalvelu on ikäihmisten yksinäisyyttäkin lievittävä päivittäinen voinnintarkistussoitto.

”Turvapalvelukeskuksemme kautta voimme vastaanottaa perinteisiä turvapuheluita kotona asuvilta ikäihmisiltä. Näemme kuitenkin suuria mahdollisuuksia sensoriteknologian keräämässä tiedossa ja sen käyttämisessä ikäihmisten toimintakyvyn arviointiin ja hoitosuunnitelman luomiseen. Tavoitteena tässä on mahdollistaa kotona asuminen pidempään” kertoo Tunstallin toimitusjohtaja Mika Rajasalo.


Lisätietoja antavat:


Mika Rajasalo
toimitusjohtaja Tunstall Oy
mika.rajasalo@tunstall.com
040 566 6880

Logot, kuvia: Tunstall Mediapankki

Turvapuhelinpalvelut yksityisasiakkaille

"Yli 65 vuoden kokemuksella Tunstallin teknologiaa on integroitu asuntoihin, terveyssektorille sekä sosiaalipalveluihin maailmanlaajuisesti. Käyttäen strategista osaamistamme luomme uraauurtavia, elämää mullistavia ratkaisuja, jotka tukevat ennaltaehkäisevien hoivapalveluiden tuottamista." 


Ota yhteyttä

Lisätietoja

Tilaa uutiskirje

Tilaa tuoreimmat Tunstall-uutiset suoraan sähköpostiisi!

Lisätietoja

ATK-PÄIVÄT 2024

27.-29.5.2024 yli 1000 terveydenhuollon tietojenkäsittelyn asiantuntijaa kokoontuu Tampereen Messukeskukseen keskustelemaan mm. tiedolla johtamisesta sekä digipalveluista osana sote-palveluita.

Lisätietoja